Mieleenjääviä markkinointikampanjoita

· Vinkit
Author

Toisinaan tv:tä katsellessa, YouTubessa videon alkamista odotellessa tai vain ulkona kävellessä vastaan tulee mainos, joka pysäyttää katsojan täysin. Mikä on tällaisten kaiken huomion nappaavien mainosten tai markkinointikampanjoiden salaisuus?

Kit Katin hengähdyshuone

Parhaat mainokset sisältävät usein jotakin odottamatonta, jotakin yllättävää. Tällainen oli esimerkiksi Kit Katin tempaus Espanjassa. Tunnettu suklaapatukanvalmistaja asensi äänieristetyn hengähdyshuoneen keskelle kokeisiin tenttaavien opiskelijoiden täyttämää kirjastoa. Vain noin kahden neliömetrin kokoisen huoneen ideana oli, että kirjastossa opiskelevat voisivat pitää tauon opiskelusta menemällä huoneeseen esimerkiksi soittamaan rumpuja, tanssimaan, huutamaan tai vaikka vain hyppimään ympäriinsä – ketään häiritsemättä. Taukojen pitämisen tiedetään tehostavan opiskelua. Kit Katin alkuperäinen mainoslause on “Have a break.. have a Kit Kat” (Pidä tauko.. ota Kit Kat).

Molson Coors Brewing Co.:n punainen jääkaappi

Moni mahtava mainos kerää suosionsa ihmisten uteliaisuuden piikkiin. Kanadalainen oluenvalmistaja, Molson Coors Brewing Co., keksi täysin uuden tavan korostaa kanadalaisuuttaan ja samalla Kanadan monikansallisuutta asuinpaikkana. Molson asensi Rethink-mainostoimiston kanssa Toronton keskustaan punaisen jääkaapin, joka oli täynnä olutta. Jääkaappi kuitenkin avautui vasta, kun se rekisteröi lauseen “olen kanadalainen” sanottuna kuudella eri kielellä jääkaappiin rekisteröidyistä 40:stä kielestä. Ohjeita jääkaapin avaamiseen ei ollut annettu, vaan ihmisten täytyi itse saada selville, miten jääkaappi avataan.

Carrie-elokuvan telekineettinen kahvila

Joskus mieleenpainuva mainos voi jopa järkyttää. Vuonna 2013 ensi-iltansa saaneen Carrie-elokuvan tekijät keksivät erinomaisen tavan mainostaa elokuvaa. Mainostiimi rakensi kahvilan, joka näytti päällisin puolin täysin tavalliselta kahvilalta, mutta jonka pöytiin, kirjahyllyn kirjoihin ja erääseen “asiakkaaseen” oli rakennettu piilomekanismeja esineiden ja asiakkaan liikutteluun. Kahvila täytettiin näyttelijöillä, ja oikeiden asiakkaiden saapuessa tilaamaan kahvia, alkoi näytös.

Elokuvan pääosan näyttelijän päälle kaatuu kahvia ja hän suuttuu siitä niin, että nostaa “ajatuksen voimalla” toisen asiakkaan seinälle ja liikuttaa kahvilan pöydät ja tuolit pois paikoiltaan pelkästään heilauttamalla käsiään ilmassa niitä kohti. Elokuvassa on kyse tytöstä, joka saa selville omaavansa telekineettisiä taitoja. Säikähtäneille asiakkaille kerrottiin lopuksi kyseessä olevan mainosstuntti.