Mainontaa ja promootiota

· Vinkit
Author

Mikään yritys ei pärjää ilman jonkinlaista rummunpärinää ja äänen pitämistä omasta erityisosaamisesta. Mainonta, markkinointi ja promootio ovat osin synonyymejä, mutta niillä on myös eroavaisuutensa.

Markkinoinnin tarkoitus on tehdä tuotteen/firman tarinaa näkyväksi, korostaa muistettavuutta ja tehdä tunnettuutta. Mainonta on suoraviivaisempaa, siinä on selkeä viesti (yleensä: ”Osta!”), jonka asiakkaan toivotaan jossain vaiheessa ottavan onkeensa. Promootio puolestaan antaa työkaluja molempiin edellä mainittuihin: esim. liikelahjat, sponsoroinnit ja muut vastaavat keinot palvelevat markkinointia ja mainontaa.

Digitaalisen rinnalle analoginen

Markkinoinnista ja mainonnasta on kokonaisia sivustoja olemassa, promootioon keskittyy harvempi. Silti onnistunut promo-kampanja tai -tuote saattaa kantaa yllättävän pitkälle ja tuoda yllättäviäkin asiakkuuksia. Digimarkkinointi on noussut mainonnan ja markkinoinnin keskeiseksi työkaluksi, mutta käsin kosketeltava tuote tekee vahvan mielikuvan – joskus jopa vahvemman kuin pelkkä markkinointiviesti.

Promootiota tehdään monella eri tavalla, muun muassa myynninedistämiskeikat, tuote-esittelyt, tuotelanseeraukset ja näytteiden jakelu ovat hyvin tyypillisiä promootiossa. Näiden lisäksi käytetään myös liikelahjoja ja kylkiäisiä, joita saa mitä mielikuvituksellisimmissa muodoissa suklaarasioista sukkahousuihin ja kuulakärkikynistä kenkälankkiin.
Konkreettinen esine tai tavara on ns. kaksiteräinen miekka promootiossa: jos tuote on huonolaatuinen, epätarkoituksenmukainen, epämukava tai muuten hankala, se hylätään helposti. Tällaisessa tilanteessa promootioon menneet eurot ovat vierähtäneet Kankkulan kaivoon, pahimmassa tapauksessa jopa firman brändille tehdään hallaa.

Toisaalta, hyvälaatuinen, tarpeellinen, esteettinen axonprofil -tuote vahvistaa positiivista mielikuvaa, saattaa kerätä muutenkin positiivista huomiota, ja jää käyttöön.

Hyvän promotuotteen valinta on monen asian summa:

  • tuotteen pitää heijastella markkinoitavan tuotteen brändiä
  • tuotteen kannattaa olla laadukas, sillä promotuotteen laatua verrataan markkinoitavan tuotteen laatuun
  • ei kannata jakaa asiakkailleen roskiin päätyvää tavaraa
  • tuotteen olisi syytä olla tarkoituksenmukainen: sadetakki, joka ei pidä käyttäjäänsä kuivana, jättää toivomisen varaa.

Esim. laadukkaat ulkoiluvaatteet oman brändin painatuksella tai brodeerauksella ovat usein hyvin suosittuja ja hyvin vastaanotettuja liikelahjoja. Kestävä ja tarkoituksenmukainen vaate on arvostettu ja pysyy käytössä pitkään. Ja vaikka firman t-paita menisikin lähinnä mökkikäyttöön, se päällä tehdään töitä ja näin vaate muuttuu osaksi käyttäjänsä muistoja.