Lahjat yrityksestä

· Vinkit
Author

Kun työntekijät palaavat kesälomilta elo- ja syyskuussa, monet yritykset alkavat laskea budjettiaan seuraavalle tilikaudelle. Yksi budjettilaskentaan liitetyistä menoista ovat tietysti markkinointikustannukset, joiden suuruus riippuu yrityksestä ja sen toimialasta. Myös yritysvierailut ja asiakaskäynnit ovat osa markkinointia, jonka vuoksi osa markkinointibudjetista kannattaakin kohdistaa erityisesti liikelahjoille.

Liikelahjat ovat helppo tapa antaa hyvä ja ammattimainen kuva yrityksestä ja toisaalta tapa jäädä asiakkaan tai muun sidosryhmäläisen mieleen. Liikelahjoja on monenlaisia, ja niitä ovat esimerkiksi kynät, vihot, avaimenperät, kahvikupit ja muut päivittäisessä käytössä käytettävät toimistotarvikkeet, jotka on varustettu yrityksen logolla ja nimellä. Liikelahjoja saa tilattua netistä, esimerkiksi verkkokaupasta nimeltä Axonprofil. Myös kaikista isoimmista suomalaisista kaupungeista löytyy liikelahjoja myyviä yrityksiä.

Onko liikelahjoilla markkinointi järkevää?

Joidenkin yrittäjien mielestä liikelahjojen ostaminen markkinointikeinona on rahanhukkaa. Tämä ei kuitenkaan ole totta. Vanha sanonta ”poissa silmistä, poissa mielestä” käy hyvin liikelahjoihin. Jos tuntuu, että liikelahjojen ostaminen on turhaa, kannattaa hetkeksi nostaa katse tietokoneen näytöltä ja katsoa omaa toimistopöytää. Kuinka monta liikelahjatuotetta omasta toimistohuoneesta löytyy? Useimpien yritysten työntekijöillä vastaus on lähempänä kymmentä kuin nollaa. Tosiasia on, että lähes jokaisen yrityksen työntekijät saavat paljon erilaisia liikelahjoja, joita edustavat yritykset jäävät helposti mieleen silloin, kun liikelahjoja konkreettisesti käytetään. Seuraavan kerran, kun potentiaalinen asiakasyritys etsii itselleen uutta tavarantoimittajaa tai tilitoimistoa, voi liikelahjoja antanut yritys olla ensimmäisenä mielessä pienen pohdiskelun jälkeen. Se on tämän markkinointitavan suurin hyöty.

Muita syitä liikelahjoilla markkinointiin

Liikelahjat ovat hyvä osa yrityksen markkinointia, mutta toki nekään eivät korvaa kaikkea muuta markkinointia itsessään. Kuitenkin liikelahjoilla markkinointi on erityisen kustannustehokas tapa jäädä mieleen. Monilla pienillä yrityksillä ei vain yksinkertaisesti ole varaa tehdä suuria markkinointikampanjoita kaikkiin markkinointikanaviin. Jos yritys toimii B2B-alalla eli asiakkaana ovat myös yritykset, ei esimerkiksi tv- tai radiomainonta ole myöskään tehokasta. Sen sijaan liikelahjoilla yritys voi luoda omasta brändistään nopeasti tunnistettavan pelkän logon, pienien liikelahjojen ja yrityksen nimen avulla. Liikelahjat eivät poistu nimittäin mielestä yhtä nopeasti kuin vaikkapa kadunvarsimainos, sillä hyvin valittu tuote on jatkuvassa käytössä. Liikelahja toimii yrityksen käyntikorttina, sillä useisiin liikelahjoihin voidaan tulostaa alan liikkeessä tai nettikaupassa myös yrityksen yhteystiedot.