Affiliate-markkinoinnin salat

· Vinkit
Author

Affiliate-markkinointi tai suomalaiselta nimeltään kumppanuusmarkkinointi on markkinoinnin muoto, jossa maksetaan vain toteutuneista tavoitteista. Maksun saa siis esimerkiksi vasta silloin, kun verkkokaupassa on tehty osto, uutiskirje on tilattu tai nettisivulle on rekisteröidytty. Monelle verkkosivulle kumppanuusmarkkinointi on merkittävä tai jopa sen pääasiallinen tulonlähde.

Kumppanuusmarkkinoinnissa on verkosto, joka tekee yhteistyötä useiden tahojen kanssa. Affiliate-verkko tuo yhteen mainostajat ja julkaisijat. Tässä toimintamallissa mainostajat esimerkiksi tarjoavat mainosmateriaalia julkaisijoiden käyttöön.

Julkaisijaosapuoli taas on nettimarkkinoinnin tekijä. Kyseessä voi olla verkkosivu, blogi, uutiskirje tai vaikkapa Facebook-sivu. Yksityishenkilöt toimivat julkaisijoina kumppanuusmarkkinoinnissa yrityksiä useammin. Affiliate-markkinointi soveltuu yrityksistä parhaiten niille, jotka toimivat verkossa eivätkä kivijalkamyymälöissä, sillä tällöin tulosten seuraaminen ja mittaaminen käyvät helpommin.

Yleisimmin affiliate-mainostajina toimivat verkkokaupat, kuten matkatoimistot, lentoyhtiöt tai hotellien varaussivustot, aikakauslehdet, vakuutusyhtiöt, luottokorttiyhtiöt ja verkkopalvelut. Peliala on niin ikään kasvattanut tämän markkinoinnin muodon suosiota. Sivustojen taso vaihtelee laidasta laitaan, mutta Suominetticasino.info on esimerkki hyvin toteutetusta pelialaan erikoistuneesta affiliate-sivustosta, joka on keskittynyt yhteen aihealueeseen.

Kumppanuusmarkkinointi hoituu esimerkiksi niin, että sivustoilla julkaistaan affiliate-mainostajien alennuskoodeja ja tarjouksia. Kun asiakas klikkaa tuota käyttämällä itsensä sivustolle ja tekee oston, kilahtaa kumppanille pieni palkkio. Näiden alennuskoodisivustojen lailla toimivat myös erilaiset sivustot, jotka antavat käyttäjilleen pisteitä, kun nämä tekevät ostoksensa tuon sivuston kautta.

Blogit ovat nykyään yksi suurimmista affiliate-kanavista. Kyseessä voi olla niin itsenäiset kuin eri medioiden alla bloggaavat bloggaajat. Yhteistyö blogien kanssa tarkoittaa yleensä postausta tuotteesta tai palvelusta ja palkkioksi kirjoittaja saa myös tuotteen itselleen. Vaihtoehtoisesti blogeista voi myös ostaa banneripaikkoja.

Sähköpostimarkkinointi lienee affiliate-markkinoinnin tavoista se tuottoisin. Julkaisija voi lähettää saman viestin yhtä aikaa jopa tuhansille vastaanottajille ja rajaamaan sekä muokkaamaan vastaanottajien kohderyhmää. Näiden kampanjoiden tuloksia on myös helppo seurata, kun kaikki liikenne tapahtuu netissä tiettyjä koodeja alennuksia tai ostoja varten käytettäessä.

Kumppanuusmarkkinointi on täysin tulospohjaista eli palkkio maksetaan ainoastaan toteutuneesta tapahtumasta. Joskus komission lisäksi saatetaan maksaa pientä aloitus- tai kuukausimaksua. Kaiken kaikkiaan affiliate-markkinointi on molemmille osapuolille helppoa ja sen seurattavuus tekee siitä erittäin houkuttelevan vaihtoehdon monelle yritykselle.